Publicerat 16 oktober 2019 i kategorin Artiklar

Krav på elektronisk betalning för rut- och rotavdrag

Rut- och rotavdraget är egentligen inget avdrag utan en skattereduktion där utbetalning sker enligt den så kallade fakturamodellen. Den innebär i praktiken att du som köpare får en preliminär skattereduktion direkt vid köpet genom att du betalar endast en del av arbetskostnaden till utföraren.

När arbetet är utfört och du har betalat din del av arbetskostnaden ansöker utföraren om utbetalning från Skatteverket för den del av arbetskostnaden som du inte har betalat. I och med att Skatteverket betalar ut ersättning till utföraren tillgodoförs du även formellt en skattereduktion.

Uppgift om den preliminära skattereduktionen förtrycks i din inkomstdeklaration. I samband med Skatteverkets årliga beskattningsbeslut som baseras på uppgifterna i din inkomstdeklaration, medges du slutlig skattereduktion för utfört rut- och rotarbete under förutsättning att din slutliga skatt räcker till för det.

Krav på elektronisk betalning

För att motverka felaktiga utbetalningar och därmed försvåra för fusk vid utförda rut- och rot-arbeten förslår nu regeringen att det införs ett krav på att betalningen mellan dig som kund och utföraren ska ske elektroniskt och förmedlas av en betaltjänstleverantör enligt betaltjänstlagen. Därmed kommer det att bli möjligt att

  • identifiera vem som har gjort den aktuella betalningen,
  • identifiera vem som har mottagit den,
  • se vid vilken tidpunkt betalningen har gjorts, samt
  • se vilket belopp som har betalats.

Några undantag från att betalning ska ske elektroniskt kommer inte att införas.

Betaltjänstlagen

I betaltjänstlagen finns bestämmelser om dels vad som avses med en betaltjänst, dels vem som får tillhandahålla betaltjänster. Med betaltjänst avses bland annat genomförande av betalningstransaktioner genom autogiro och kontobaserade betalningar. Banker och andra kreditinstitut är exempel på betaltjänstleverantörer.

Elektroniska betalningar

Exempel på elektroniska betalningar är betalning med kontokort, inbetalningskort, BankID och Swish. Däremot omfattas inte betalning med kryptovalutor som exempelvis Bitcoin eftersom sådana betalningar inte förmedlas av en betalningsleverantör enligt betaltjänstlagen.

Ikraftträdande

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2020. Lagen tillämpas första gången på begäran om utbetalning som avser arbete som har betalats av köparen efter ikraftträdandet.

Regeringens proposition 2019/20:1

Publicerat 13 maj 2020

Information om smitta

Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för att förebygga att de anställda utsätts för risker som kan påverka hälsan. Däremot ska man undvika att säga vem det är, för att skydda den anställdes integritet. Gällande dataskyddsregler innebär att inte fler uppgifter än vad som är nödvändigt ska lämnas ut för att uppnå syftet. Sedan finns det även regler om tystnadsplikt …

Läs mer

Publicerat 13 maj 2020

Svårt få kreditförsäkring? Exportkreditnämnden går in

Vanligtvis försäkrar exportföretag betalningsrisken hos privata kreditgivare när det gäller korta kredittider och höginkomstländer. Under coronakrisen kan detta bli svårare, därför ger EU tillfälligt Ekportkreditnämnden, EKN, möjligheten att även försäkra risker i korta affärer.EKN har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering. …

Läs mer

Publicerat 13 maj 2020

Sjuklöneansvaret – Nu kommer återbäringen

En av de första åtgärder som presenterades för att hjälpa företagen i Sverige med anledning av coronaviruset var att staten under april och maj månad tar över sjuklöneansvaret från företagen. Nu är det dags att rapportera.Bland de förslag som presenterades i den andra ändringsbudgeten var ett att lyfta av sjuklönekostnaderna för arbetsgivarna. I samma ändringsbudget fanns …

Läs mer

Publicerat 13 maj 2020

Kort om korttidsarbete

Sedan den 16 mars kan företag få stöd i form av korttidsarbete. Det finns olika nivåer, både som förslag och redan beslutade.En arbetsgivare kan få stöd i sex månader, med möjlighet till förlängning. Det finns nu tre fasta nivåer för arbetstidsminskning: 20, 40 eller 60% som innebär minskade kostnader med 19, 36 respektive 53 procent för arbetsgivaren i de tre olika fallen. …

Läs mer

Publicerat 16 april 2020

Livsavgörande för småföretag i kris

Naturläran har lärt oss att de arter som kan anpassa sig bäst till sin omgivning är de som kommer att överleva. I spåren av coronaviruset har detta blivit en sanning även för landets alla småföretag som sällan har resurser för att övervintra en längre störning eller kris. Det gäller då att göra en serie av åtgärder för att rädda företaget för framtiden och en av de …

Läs mer

Publicerat 16 april 2020

Statlig lönegaranti

Om ett företag inte kan betala sina skulder i rätt tid och inte kommer att kunna betala dem under en längre period, ska företaget försättas i konkurs. Finns det då inte medel för att betala ut lön till de anställda på företaget som har gått i konkurs, har arbetstagarna rätt till ersättning från den statliga lönegarantin.Lönegaranti är en form av ersättning som vid konkurs …

Läs mer

Publicerat 16 april 2020

Behöver ditt företag göra kontrollbalansräkning? Och vad är det för något?

Alla aktiebolag måste följa aktiebolagslagen och där finns regler som ska skydda alla som gör affärer med företaget. Eftersom du inte normalt är betalningsansvarig själv för aktiebolagets skulder finns reglerna om så kallad kontrollbalansräkning.Reglerna innebär att om aktiebolaget förlorar sitt egna kapital, det vill säga det du en gång satsade för att starta och vinster som …

Läs mer

Publicerat 16 april 2020

Krispaketet för småföretagare – periodiseringsfonder

Regeringen har presenterat ett antal förslag som ska stötta småföretag. Ett av förslagen innebär större möjligheter att sätta av till periodiseringsfond. Förslaget omfattar enskilda näringsidkare och fysiska personer som är delägare i svenska handelsbolag.Förslaget innebär att 100 % av den skattepliktiga vinsten 2019, upp till högst 1 mkr, får sättas av till …

Läs mer

Publicerat 16 april 2020

Anna Gullberg: Ensamföretagarna reser sig för att klara Coronakrisen

Hur ska vi klara coronakrisen? Det finns inte ett företag i landet som inte tänkt på frågan den senaste månaden. För småföretagaren, hon som är den överväldigande majoriteten av svenska näringsidkare, så är svaret iskallt men enkelt: det är bara att resa sig ur askan nu, sätta igång. Börja anpassa, utveckla, streta på, jobba dubbelt så hårt som tidigare och fortsätta att …

Läs mer

Publicerat 21 mars 2020

Konkreta tips till företag vid ekonomisk kris

Svenska företag är hårt drabbade av coronavirusets effekter. Branschorganisationen Srf konsulternas medlemmar är Sveriges Auktoriserade Redovisningskonsulter och Lönekonsulter. Tillsammans med sina kollegor på redovisnings- och lönebyråer runt om i landet, hjälper de dagligen företag med ekonomi, lönehantering och ekonomisk rådgivning.
I sviterna av coronavirusets framfart …

Läs mer

Gå till startsidan